Ferrari F355: Historie, modely a rozdíly
- jirikrupickacz
- 16. 10.
- Minut čtení: 3
Aktualizováno: 21. 10.
Ferrari F355 bylo představeno na autosalonu v Ženevě v roce 1994 jako modelový rok 1995. Nahrazovalo tehdy často kritizované Ferrari 348 (1990–1994) a pokračovalo v tradici středově uložených sportovních vozů Ferrari s méně než dvanácti válci – linie, která začala už v roce 1968 s modelem Dino 206 GT.
Ferrari 348 se na trh dostalo zhruba ve stejné době jako Acura NSX. Vůz, který mnozí novináři označili za modernější, spolehlivější a lépe ovladatelný. V porovnání s ní působilo 348 jako vrtošivé a zastaralé auto, alespoň podle tehdejších testů.

Ferrari F355 vs. 348: Rozdíly
Na první pohled F355 vypadalo podobně jako 348, ale design byl přepracován. Zmizely boční lamely inspirované Testarossou a nahradily je velké otevřené nasávací otvory. Celkový vzhled tak posunul design středových Ferrari do 90. let.
Motor F129B byl v podstatě přepracovanou verzí agregátu z 348. Objem se zvýšil z 3,4 na 3,5 litru a přibylo množství technických vylepšení. Hlava válců s pěti ventily a titanové ojnice umožnily dosáhnout hranice 8 500 ot./min a výkonu 375 koní. V době svého uvedení mělo F355 nejvyšší výkon na litr objemu ze všech sériově vyráběných automobilů.
Technická vylepšení Ferrari F355
Model F355 přinesl řešení několika problémů, které Ferrari dlouho trápily. Typické kovové řazení s kulisou bylo za studena obvykle velmi tuhé. F355 poprvé použilo výměník tepla, který urychlil zahřívání oleje v převodovce.

Nový systém řízení motoru Bosch Motronic zajistil klidnější chod při studeném startu. Přidal se hydraulický posilovač řízení, progresivní spojka a přesnější řazení s táhly místo dřívějších lanek u 348. Výsledkem bylo auto, které bylo mnohem snazší a příjemnější na běžné ježdění.
NSX dokázalo, že exotický středový sportovní vůz nemusí být náročný na řízení, a proto F355 bylo navrženo přesně v tomto duchu.
Verze: Berlinetta, Spider, Targa
Při uvedení se F355 nabízelo ve dvou karosářských variantách GTB (Berlinetta) jako uzavřené kupé a GTS s odnímatelným střešním panelem ve stylu targa.V roce 1996 přibyla verze Spider s plně skládací střechou.


O rok později, v roce 1997, Ferrari představilo svou první převodovku ve stylu F1, automatizovanou jednospojkovou manuální převodovku, vyvinutou částečně ve spolupráci s oddělením Formule 1.
Ferrari F355 Serie Fiorano
Speciální edice Serie Fiorano bylo limitovanou verzí pro závěrečný modelový rok 1999. Edice nabízela vrtané brzdové kotouče, sportovní podvozek s tužšími pružinami a většími stabilizátory, alcantarový volant, rychlejší řízení a zadní mřížku ve stylu Ferrari Challenge. Pro americký trh bylo vyrobeno pouze 100 kusů, většina s převodovkou F1.
Ferrari Challenge
Ferrari pokračovalo také v závodní sérii Ferrari Challenge, která začala už s modelem 348. Závodní vůz F355 Challenge byl odvozen od silniční verze, ale nebyl schválen pro běžný provoz.

Měl kompletní bezpečnostní výbavu, ochranný rám, pevná skořepinová sedadla, sportovní volant Momo bez airbagu, vypínač zapalování, 18palcová hořčíková kola Speedline, závodní podvozek, odlehčené komponenty a hasicí systém. Celkem vzniklo 108 kusů F355 Challenge po celém světě.

Hlavní rysy Ferrari F355
Ferrari F355 bylo posledním vozem určité designové éry vedené studiem Pininfarina. Navazovalo na prvky typické pro 80. léta – například charakteristické zadní „flying buttresses“, oválnou centrální masku v nárazníku, jednoduchý interiér a výrazné boční nasávací otvory.
Co znamená F355
F355 dočasně opustilo tradiční pojmenování Ferrari se středovým motorem, kde první dvě čísla označovala objem motoru a poslední počet válců (např. „348“ = 3,4 litru, 8 válců). U F355 číslo znamená 3,5 litru a pět ventilů na válec.
Rady pro nákup Ferrari F355
Pokud uvažujete o koupi F355, je dobré vědět několik věcí: Tento model je posledním středovým osmiválcovým Ferrari, které bylo z většiny vyrobeno s klasickou manuální převodovkou. Asi 76 % vozů mělo manuál, zbytek převodovku F1.

Dnes mají manuální verze hodnotu přibližně o 30 % vyšší než vozy s převodovkou F1. Zhruba 43 % F355 tvořily verze GTB, 34 % Spider a zbytek GTS, což dělá z GTS nejvzácnější variantu.

První ročníky měly systém řízení motoru Motronic 2.7, který podle některých zdrojů poskytoval ostřejší reakce na plyn než novější Motronic 5.2 (od roku 1996), jenž lépe splňoval emisní normy. Známými slabinami jsou výfukové svody a vodítka ventilů, které však byly u většiny vozů již vyměněny.
Servis F355 je nákladnější než u novějších osmiválcových Ferrari. Pro velké servisní úkony (např. výměnu rozvodového řemene každých 5 let) je nutné vyjmout motor z vozu. Převodovky F1 jsou náročnější na údržbu než klasické šestistupňové manuály.
Před nákupem je silně doporučeno nechat vůz zkontrolovat nezávislým specialistou na Ferrari nebo v autorizovaném servisu nebo nás kontaktujte a my poradíme.
.jpg)


Komentáře